بررسی دو شخصیت اصلی منظومۀ ویس و رامین براساس الگوی «سفر قهرمان»
نویسندگان
چکیده
از دستاوردهای مهم استفاده از نظریات اسطوره شناسی، فراهم آمدن زمینه های مناسب در تطبیق و مقایسۀ مبانی آنها با شخصیت های اساطیری و غیراساطیری گوناگون است. الگوی «سفر قهرمان» جوزف کمپبل، از روش هایی است که می توان آن را با شخصیت ها و قهرمانان مختلف در داستان ها، فیلم ها و حتی افراد معروف دنیای کنونی تطبیق داد. در این پژوهش، با بهره گیری از این امکان، سعی کرده ایم دو شخصیت اصلی منظومۀ ویس و رامین را تحلیل کنیم. هدف از این پژوهش، از یک سو، آشنایی بیشتر خواننده با الگوی جوزف کمپبل و نشان دادن کارکرد این الگو در داستان ها و قصه های قدیم ایران، و از سوی دیگر، ارائۀ دیدگاهی تازه دربارة ویس و رامین و برجسته کردن قهرمان اصلی داستان براساس آن است. در بخش اصلی مقاله، با درنظرگرفتن سفر بیرونی (سرنوشت) و درونی (عشق) برای هر قهرمان، به نتایجی چون کارکرد بیشتر این الگو بر سفر درونی دو قهرمان و حضور ویس به-عنوان شخصیت اصلی داستان رسیده ایم.
منابع مشابه
بررسی عوامل بازدارندۀ وصال در منظومۀ غنایی ویس و رامین
یکی از عناصر مهم، جذاب و هیجان انگیز داستان، گرهافکنی (complication) است. موانع وصال، کلیشهایترین و در عین حال جالبترین گرههایی هستند که داستان سرایان نامی به زیبایی هرچه تمامتر، از آن بهره بردهاند. سرایندة منظومۀ غنایی «ویس و رامین »نیز از زمرۀ این داستانسرایان است. این موانع علاوه بر این که به زیبایی داستان میافزایند، خواننده و شنونده را به پیگیری ماجرا، ترغیب مینمایند و روح او را ت...
متن کاملتحلیل و تفسیر مناسک زردشتی در منظومۀ ویس و رامین
منظومۀ ویس و رامین که در حدود سال 446 هجری توسط فخرالدین اسعد گرگانی، در عهد طغرل اول سلجوقی(455-429 هجری)، به نظم درآمده، براساس یک متن پهلوی منظوم شده است. اشاره به رامین و ویس در یکی از فارسیات ابونواس (198-146 هجری) شاعر ایرانیالاصل عربیگوی، در قرن دوم هجری، حاکی از اشتهار داستان پیش از عهد گرگانی میباشد. صورت کنونی داستان، همانند عموم داستانهای بازمانده از عهد باستان، شامل اشارات...
متن کاملبررسی بازنمود واژههای زنانه در دو منظومۀ «ویس و رامین» و «خسرو و شیرین» ازمنظر زبان و جنسیت
رابطۀ زبان و جنسیت در دهههای اخیر در حوزههای مختلفی ازجمله زبانشناسی اجتماعی و ادبیات موردتوجه پژوهشگران واقع شدهاست. متأسفانه در راستای شناخت و تحلیل دقیق فرهنگی براساس متون کهن فارسی، پژوهشی صورت نگرفتهاست. منظومههای غنایی از مهمترین منابع نمود جنسیت ادبیات فارسی هستند. برای تحلیل زبان و جنسیت در ادبیات کلاسیک فارسی، دو منظومۀ «ویس ورامین» و «خسرو وشیرین» با دو رویکرد عمده به زبان ...
متن کاملتطبیق دو داستان ویس و رامین و تریستان و ایزوت
در این مقاله سعی شده است، به صورت موجز، مقایسههایی بین دو داستان ایرانی و اروپایی انجام گیرد. در هر دوی این داستانها، عشق ناگزیر و چارهناپذیری در کار است که همة ارزشها را باژگونه میکند؛ درد عشق موذیانه میشود و عاشقان آن را نهانی ناگزیر تحمل میکنند. با وجود تشابههایی که میان داستانهای عاشقانة جهان وجود دارد، هنوز نکات مشترک بسیاری از داستانها شناخته نشده است. امید است که در این مقاله، ...
متن کاملبررسی نمودهای آنیمای معشوق در منظومۀ ویس و رامین (با رویکرد نظریۀ کهنالگوی یونگ)
نقد کهنالگویی روشی نوین در بررسی متون ادبی است. یونگ با طرح و شرح دو مقولۀ ناخودآگاه جمعی و کهنالگو، به این شیوه از نقد انسجام بیشتری بخشیدهاست. کهنالگوها میراث مشترک تمدن بشری هستند که در ناخودآگاه جمعی ذخیره شدهاند. «آنیما» مهمترین کهنالگو محسوب میشود و منظور از آن، «نیمۀ زنانۀ روح مرد» است. این کهنالگو در ادب فارسی از جملۀ منظومۀ ویس و رامین به صورت معشوقه تجلی یافتهاست. از این رو...
متن کاملبررسی اثرپذیری منظومۀ ویس و رامین از اندرزنامههای پهلوی در حوزۀ مفاهیم تعلیمی
ویس و رامین داستانی عاشقانه و مربوط به دوران اشکانی- ساسانی است. فخرالدین اسعد گرگانی این اثر را در قرن پنجم هجری به نظم درآورد. نگرش اصلی در این سروده، غنایی است؛ اما نمود مضامین تعلیمی نیز در آن دیده میشود. این آموزهها بهطور مستقیم (از زبان راوی- شاعر) یا غیرمستقیم (از زبان شخصیتها) تبیین شدهاند. فخرالدین اسعد با قواعد زبان و ادبیات پهلوی کاملاً آشناست؛ ازاینرو بدون دخالت عناصر اسل...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
ادب پژوهیناشر: دانشگاه گیلان
ISSN 1735-8027
دوره 7
شماره 24 2013
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023